20

©AsiaPacific
MediaEducator
Issue No.11
July - Dec. 2001

Scandalising The Scumbags.
The Secretary For JusticeVs
TheOriental Press Group

“Scandalising the court” is a rare and controversial branch of the law
of contempt. It allows judges to punish those who make general criticisms
of the legal system or judges, regardless of whether any particular case
is affected, or even mentioned. A Hong Kong newspaper, the Oriental
Daily News, was prosecuted in 1998 for this offence. The newspaper
was heavily fined and its editor was jailed. This paper explores the
background to the case and examines its implications for the media in
Hong Kong and other Common Law territories.

Tim Hamlett
Hong Kong Baptist University

It is a platitude that one of the functions of the media in a free
society is as a “watchdog” on the activities of officials and
politicians. Disputes over particular criticisms are settled by
neutral judges. But whatif the target of criticism is the legal system
itself? Is it still acceptable to empower judges to punish over-
zealous critics? This question is answered in different ways in
different places (Barendt 1985:214-223). The law on contempt of
court is usually explained as a balancing exercise between free
speech and the right to a fair trial. But this clearly cannot explain
a law against general criticisms. Many textbook writers regard
“scandalising the court” as an antique.

Prosecutions are extremely rare. Hong Kong never had one
before the 1998 prosecution of the Oriental Daily News. The leading
Australian case, Gallagher v Durac, dates from 1983, and the
judges in that case spent much time on the effects of R v Dunbabin,
a case decided in the 1930s. In the United States, no prosecution
has succeeded since the Supreme Court set a demanding test in
Bridges v California (Lewis 1992: 97-102), and the offence of
scandalising is regarded as effectively dead. It must also be dead,
or at least extremely ill, in Canada since R v Kopyto, decided in
1987. The last successful prosecution in the UK was in the 1920s
(Robertson 1984: 177-179), and the Phillimore Committee
recommended that the offence be abolished (Phillimore
Committee 1978: 249). The result of this precarious situation is



TIM HAMLETT: Scandalising the scumbags ...

that the offence has been informally internationalised. Courts are
more willing than usual to consider overseas precedents,since the
alternative is to consider few or none at all. As a result, judges in
jurisdictions where the offence survives may well draw guidance
and comfort from its revival in Hong Kong. This is a particular
peril for media whose governments seek to combine a tight rein
on reporting and comment with traditional legal appearances.

The Press

Although in theory the media in Hong Kong were subject in And The

colonial times to the full range of British law, as well as local
additions thereto, in practice newspapers were rarely sued and COUI‘tS In
still more rarely prosecuted (Shen 1972: 106-107). Few Hong Kong Hong
citizens had any taste for litigation, however grave the provocation.
Few journalists on Chinese newspapers had any knowledge of Kong
the law applying to their activities and the man in the street knew
even less.Government lawyers monitoring the media usually saw
their task as to educate rather than to prosecute. Some things
happened which shocked editors from other places. This was not
aresult of excessive daring. Local editors regarded the legal system
as a foreign minefield that they wished to avoid entirely. Few
newspapers took legal advice before publishing and eventhe
affluent South China Morning Post did not have an in-house lawyer.
With the arrival of Chinese rule, editorial writers expressed
enthusiasm for the rule of law. But there was little understanding
of what that meant for newspapers themselves. The position of
the Oriental Daily News was, for historical reasons, particularly
ambiguous.

History Of

The Oriental Daily News (Dong Fung in Chinese or ODN for The
short) has been the largest circulation newspaper in Hong Kong .
since the mid-1970s. It pioneered a new style of journalism — Ol‘lenta|
popular, locally-focussed and crisply written in the local Daily
Cantonese— at a time when other newspapers were almost
exclusively interested in a one-dimensional approach to politics, News
depending on whether they pointed their prayer mats at Beijing
or Taipei. Oriental’s lucrative lock on the mass market enabled the
newspaper to pay its staff well and equip them lavishly. In many
ways, the ODN is an excellent newspaper in the “tabloid” style. A
poll of journalists in 1996 placed it second out of 22 newspapers
and also gave it a high rating for credibility (Chan et al 1996: 39-
41). The ownership of the group, though, has as one writer put it
“a colourful past” (Moriarty 1994: 392). The newspaper was
founded by two brothers, surnamed Ma, who shortly thereafter
jumped bail on drugs charges and fled to Taiwan,where they have

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 11, July - December 2001 21



TIM HAMLETT: Scandalising the scumbags ...

22

lived ever since. The ODN has never quite become part of the
establishment. The newspaper has an understandable suspicion
that many of Hong Kong’s top people disapprove of it. This is
probably true.

During the latter half of the 1990s the ODN’s suspicions were
exacerbated by two episodes. These were the arrival of anew
challenge to its hold on the market, and the unhappy history of
the Eastern Express.

In 1990 a new magazine appeared in Hong Kong called Next.
This was founded by Jimmy Lai, then better known as the founding
genius of the Giordano clothing chain. At that time the ODN
claimed 30 percent of the total newspaper readership in Hong
Kong, though its share was wilting (Chan 1990). Next soon made
a big impact with its glossy printing, creative features and
investigative news stories. The Oriental group sought to defend
its advertising revenues by launching a rival magazine with a
similar look called Eastweek.

Mr Lai responded in turn by launching a new popular
newspaper, Apple Daily. This emerged in 1995 and the ODN met
the threat by cutting its price from $5 to $2. There ensued a general
price war in the Chinese newspaper market which killed off several
weaker papers. By the time an unofficial truce was declared the
following year, the ODN was claiming 45percent of the market
but Apple, with 31 percent, said it was making a small profit (So
1996). Circulation and profit figures for Hong Kong newspapers
are invariably unreliable, but Apple had survived. The price war
flared up, again inconclusively, for a few monthsin 1997. As before,
several bystanders died. Concerned by the ODN’s limited appeal
to young readers, the Oriental group has since launched a new
title, the Sun, aimed at a friskier audience.

The Eastern Express was launched, after several delays,in
February 1994 as an English-language rival to the South China
Morning Post. This was an ambitious undertaking and it was
commensurately expensive. The paper folded the following year.
The Information Coordinator at Government House, Mike
Hanson, was said tohave played a considerable part in the genesis
of the paper, there being atthe time fears in top government circles
that the then-Murdoch Post was selling out to China. Clearly Mr
Hanson provided some advice, not all of it good.

The ODN management, though, thought much more help
would be provided. They hopedthe government would move its
considerable advertising spend from the Post to the new title.
Even less plausibly, there seems to have been an expectation that
the ODN’s efforts would be rewarded with some kind of amnesty
which would enable its absentee founders to return to Hong Kong
without being arrested. In the bitterness which followed the

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 11, July - December 2001



TIM HAMLETT: Scandalising the scumbags ...

paper’s failure, a sense of grievance developed.

In 1996 the Oriental Press group became involved in two
lengthy legal actions. The first concerned pictures printed on a
news page. The Obscene Articles Tribunal ruled them indecent.
The OAT is a unique Hong Kong institution. Its only function is to
classify articles as either obscene, indecent or neither. It is an offence
to sell an obscene article. Indecent articles must be wrapped and
may be sold only to adults. In practice, by the time a daily
newspaper is classified, sales have ceased to be of any interest.
Nobody has so far been prosecuted retrospectively. But the ruling
was a new departure in that the pictures revealed no female
nipples, so according to the existing rule of thumb they were not
indecent. The ODN decided to appeal (Oriental Daily Publisher
Ltd v Commissioner for Television and Entertainment Licensing
Authority). The Court of Appeal was unhelpful. In December 1997,
the Court of Appeal also refused leave to appeal to the Court of
Final Appeal.

Meanwhile, the group’s industrious legal department (see
Eastern Express Publisher Ltd and Oriental Press Group v Mo
Man-ching and others) had begun proceedings against Apple over
a photograph. The photograph was taken at the Beijing
international airport of a popstar, Faye Wong. The picture was of
considerable news importance because it confirmed rumours that
Ms Wong was pregnant. It featured on the front page of the ODN’s
Sunday magazine Oriental Sunday. From there the story was lifted
by Apple Daily, with such alacrity that most readers would have
encountered both versions on the same day. Apple Daily illustrated
its story with a reproduction in miniature of the whole Oriental
Sunday front page, most of which was occupied by the picture of
Ms Wong (see Oriental Press Group Ltd v Apple Daily Ltd ).

The Apple Daily editors seem to have supposed that a “fair
dealing” defence would apply, but there is no such defence for
pictures or typography (Robertson and Nicol 1984: 146).
Consequently when the case came to court,the only issue was the
amount of damages. In February this came before Rogers ] who
awarded Oriental $8,001. The Oriental legal team supposed this
to be grossly insufficient, and appealed. Their appeal was
dismissed. Godfrey JA, giving the judgement of the Court of
Appeal, wandered into some musings on the privacy rights of
public figures:

Public sentiment has turned, or seems to be turning, against
those who are guilty of invasion of the privacy of public figures
by taking their photographs for large sums which reflect the
cupidity of the publishers and the prurience of their readers. The
time may come when, if the legislature does not step in first, the
court may have to intervene in this field... by holding that the

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 11, July - December 2001

The
Provocations

23



TIM HAMLETT: Scandalising the scumbags ...

The
Offending
Articles
And
Actions

24

protection of copyright will not be extended to photographs of
public figures taken on private occasions without their consent.

The ODN took this as casting aspersions on the professional
ethics of their photographer, and comparing her to the paparazzi
who were much in the news then because ofthe recent death of
the Princess of Wales. The ODN moved the argument from the
courtroom to its own columns. On September 22 it described
Godfrey as “ignorant, unreasonable, ridiculous, arbitrary,
prejudicial and arrogant”. It said the Oriental group had been
persecuted by the police and courts since 1995. In October the
ODN's appeal against the OAT’s decision was rejected and the
newspaper opened fire on the Tribunal. This campaign ran over
two weeks and included publication of the names and addresses
of all 157 members of the Tribunal, who were described at various
points as “scumbags”, “dogs and bitches”, “tortoises having
retreated into their shells”, “like a rat in a gutter”, and “public
enemy of freedom of the press and a public calamity”. The
newspaper also published a multi-page feature, lavishly illustrated
with examples, on indecency in news photography and the OAT’s
inconsistent judgements of it. The Divisional Court and the Court
of Appeal later described this as “a defiance of the court’s decision
and a challenge to the rule of law”. But no prosecution ensued in
respect of any of these publications, although they were cited
extensively in the eventual hearings (Secretary for Justice v The
Oriental Press Group Ltd and others; Wong Yeung Ng v The
Secretary for Justice).

The articles complained of were published on December 1997
and January 1998. Some excerpts from the official translation:

December 11: article headed “The swinish white-skinned
judges and the canine yellow-skinned tribunal” accused the OAT
and the Appeal Court judges of “attacking the Oriental Press
group”. It went on: “Oriental does not care if you are yellow-
skinned or white or a pigor a dog. In our self-defence, we are
determined to wipe you all out.” On the same day an article on
“Rogers’ despicableness and Godfrey’s derangement” said:

The crux of the problem is that there exists in the Hong Kong
judicial sector a bloc of colonial remnants. They harbour animosity
towards Oriental. The Obscene Articles Tribunal is attached to
the judiciary system. It is merely a tail-wagging dog outside the
judiciary. All of the adjudicators kept by the tribunal are stupid
men and women who suffer from congenital mental retardation
and have no common knowledge worth mentioning.... The
masters of these yellow-skinned canine adjudicators are none

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 11, July - December 2001



TIM HAMLETT: Scandalising the scumbags ...

other than the likes of Rogers and Godfrey, the sheltering and
condoning judicial scumbags and evil remnants of the British Hong
Kong Government.

December 12: An article claimed to have received letters of
support for the newspaper’s campaign, and quoted one of them:

The justices treat the law as a game.... Someone has had the
courage to pull off the tiger’s whiskers and remove the dragon’s
scales.... Someone has torn off their designer briefs that conceal
their deficiencies and exposed the ringworm, scabies and syphilis
that they have hidden under their solemn black gowns.

December 15: an article commented on reports in other
newspapers that the government was considering a prosecution
for spreading racism:

Chris Patten attempted to rope Oriental in and turn it into his
political tool, but Oriental rejected him. He nursed hatred in his
heart and directed various government departments to harass and
provoke Oriental non-stop. After July 1 Hong Kong is PRC territory,
but centipedes remain supple after death. Having left the corpse
of the colonial government, the ferocious demons in the form of
the tribunal and the justices have resettled in the body of the SAR
government. As before, they treat Oriental viciously.

Further articles alleging political bias and persecution were
published on January 8, 14 and15. The ornate style affected by
ODN writers in moments of excitement sometimes appears
facetious when translated into English. This quality is not present
in the original Chinese. The Court of Appeal (at p. 9) summed up
the campaign:

The meaning is clear. For the reasons set out it was said the
Oriental Press Group was the target of a biased judiciary which
was pursuing a conspiracy of political persecution started under
the former colonial government. The Oriental Press Group had
destroyed the authority of the Obscene Articles Tribunal and
would now attack the judiciary in every possible way in order to
destroy its authority.

This series of articles was the subject of the first charge. The
second concerned what became known as the “paparazzi watch”.
The Oriental Daily expressed the intention of teaching Godfrey ]
what a paparazzo really was. It sent one of its “puppy teams”,
usually deployed to watch celebrities, to follow the judge for three
days from January 13-15. Because of the accommodation and
working arrangements of senior judges in Hong Kong, close
surveillance is not very practical. The stunt was covered by other
media, and Godfrey stated in interviews that he was neither
embarrassed nor inconvenienced by the campaign, which he
dismissed as childish. On the other hand some of the coverage in
Oriental, and the newspaper’s rhetorical style generally,

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 11, July - December 2001 25



TIM HAMLETT: Scandalising the scumbags ...

The Govt
Ponders

The
Hearing
In The
Divisional
Court

26

encouraged the view that the intention of the exercise was punitive
rather than educational, and it was interpreted in this sense by
the courts.

At this point the campaign subsided. This may have been
because the ODN’s management discovered that it had not
exhausted the legal possibilities of the Faye Wong and copyright
cases. The Court of Final Appeal agreed to hear both cases, and
both appeals eventually succeeded. In the meantime there was a
good deal of public controversy about the newspaper. Some
surprising people later admitted having pressed for a prosecution,
including the local branch of Human Rights Monitor (Buddle 1998)
and a leading democrat and former journalist, Emily Lau Wai-
hing (Parsons 1998). These events occurred in the six months after
Hong Kong’s return to Chinese rule. There was a fear in many
matters that the world was being made anew, and innovations
which were admitted unchallenged might become routine. There
was also widespread anxiety about the future of the rule of law.
The government faced a dilemma. It did not wish to attack press
freedom, but it did not wish the law to be disparaged either. This
may explain why the application for committal finally reached
the court three months after the first article had appeared. The
ODN then asked for time to prepare its defence, and the case was
heard in May 1998.

The Divisional Court hearing lasted six days and the
judgement, helped by extravagant legal typography, ran to 74
pages. For the layreader seeking a clear indication of the legal
potholes awaiting comments on court cases, it is disappointing.
There is no statement of the precise grounds on which committal
was sought. There is an extended discussion of the law applied,
but this leaves some uncertainty as to whether the ODN was being
convicted of scandalizing the court, of interfering with the course
of justice in a general way or of both, or that in the court’s view
both were the same offence. The precise role of “public confidence
in the administration of justice” is also difficult to discern. The
court dealt in unceremonious fashion with some of the free speech
arguments which tend to arise in cases of this kind. No doubt it
was not helped by the claims on its attention made by the
prosecution’s liberality in the selection of targets. The respondents
comprised two companies and four people. Most of them were
acquitted. The Oriental Press Group Limited was held to be
responsible for the articles but not for the “paparazzi watch”,
because that was not a publishing activity. The newspaper’s editor,

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 11, July - December 2001



TIM HAMLETT: Scandalising the scumbags ...

Wong Yeung Ng, was found guilty of both counts.

Sentencing was considered separately a week later. There were
now only two defendants. The company was fined HK$5 million
and required to pay most of the legal bill. Mr Wong was jailed for
four months.

The hearing in the Court of Appeal took place at the beginning
of December, with judgement handed down in February of last
year. Matters were much simplified by the elimination of most of
the defendants from the early hearing and the decision of the ODN
team — now led by Sydney Kentridge QC — to concede that the
writings and behaviour complained of were “mala fide, scurrilous,
abusive, shocking and reprehensible”. It was also conceded that
the “paparazzi watch” was intended to influence the future
decisions of judges or the judge concerned. Argument centred on
whether the offence of scandalising the court had survived the
passage of the Bill of Rights Ordinance (which incorporated the
International Covenant on Civil and Political Rights into Hong
Kong law) and, if so, what the requirements of the offence were,
and whether the admitted conduct of the ODN fulfilled them.

In retrospect it seems clear that the first of these questions
was the most important. If a law against scandalising survived
then it would surely apply to the facts of this case. Mr Kentridge
relied considerably on the Canadian case R v Kopyto, in which
three of the five judges held that the offence of scandalising the
court as traditionally administered in Canada was inconsistent
with the Canadian Charter of Rights and Freedoms. The
prosecution argued that the Bill of Rights Ordinance had not
changed the law in Hong Kong at all, and all the traditional
precedents back to R v Gray still applied. All three judges wrote
separate opinions and took different routes. They rejected both
the approaches offered— nobody was willing to follow Kopyto
but nobody accepted that the law was unchanged either. They all
agreed to dismiss the appeal.

Mortimer VP accepted that the Bill of Rights and the Basic
Law Article 27 (“Hong Kong residents shall have the freedom of
speech, of the press and publication”) had changed the situation.
The courts had to consider whether scandalising was a “necessary”
exception to the presumption in favour of freedom of expression.
He also accepted that R v Kopyto was relevant, and that the
argument from necessity would need at some point to confront
the fact that American law had no such offence and yet “appears
not to be under any obvious disability consequent on the absence
of this protection”. Pointing to the specific needs of Hong Kong
and the “commonwealth tradition”, in contempt of court matters

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 11, July - December 2001

The Court
Of Appeal

27



TIM HAMLETT: Scandalising the scumbags ...

The State

28

Of The
Law

he preferred the minority judgement in the Canadian case, which
acquitted the defendant on the facts but preserved the offence.
Mortimer said that the Divisional Court had correctly applied the
right test: whether there was a “real risk” that the administration
of justice would be interfered with. He rejected as a piece of
American pollution the alternative suggested by the Canadian
judges: “real, substantial or immediate risk”.

Mayo JA also started from the point that the Bill of Rights
imposed a new condition which must be satisfied before any
restriction on freedom of speech was imposed or continued. He
pointed out that the New Zealand Bill of Rights was similar to the
Hong Kong one and quoted extensively from cases heard there,
notably The Solicitor General v Radio New Zealand Limited, and
The Solicitor General v Radio Avon Ltd. He concluded that the
correct test was “real risk, rather than remote possibility” and that
this test was satisfied. He pointed out that the ODN’s conduct
might have satisfied the Canadian standard as well. Leong JA
started with R v Gray but seemed to accept that the test of
“necessity” should be applied. It should be applied in the light of
local circumstances and he thought the Divisional Court was
justified in refusing to follow Kopyto.

The appeal against the sentence was also dismissed. The
Court of Appeal gave Mr Wong leave to appeal to the Court of
Final Appeal, but the CFA refused to entertain the appeal and Mr
Wong duly served his jail sentence.

It seems that judges are reluctant to abandon the right to
punish their critics, even if that right lies unused for long periods.
Newspapers should be wary of such comments as Lord Diplock’s
in Secretary of State for Defence v The Guardian Newspaper Ltd
that the law is “virtually obsolescent”. We have heard this before.
An optimistic view would be that judges elsewhere could probably
be persuaded that the facts of this case were so extraordinary that
ithad no wider application. They might also not regard the Hong
Kong Court of Appeal as a very compelling authority. Still, in view
of the international shortage of cases, this one is likely to come up
again. It supports the view — already well established in Australia
and New Zealand— that the offence of scandalising the court is
compatible with modern standards of human rights protection,
and that the correct standard to be applied is whether there is a
“real risk” of harm. The standard remains arguable, though. Under
British law (Contempt of Court Act 1981 s 2.1) the criterion for
strict contempt is harder to satisfy: “creates a serious risk that the
course of justice in particular proceedings will be substantially
impeded or prejudiced”. This standard was introduced to satisfy

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 11, July - December 2001



TIM HAMLETT: Scandalising the scumbags ...

the requirements set out by the European Court of Human Rights
in Sunday Times v the United Kingdom. If this were regarded as
the standard required by the European Convention on Human
Rights and Fundamental Freedoms, then comparisons with other
human rights instruments would be possible.

A disturbing, and not discussed, feature of the Oriental Daily
case is the grouping of a series of articles in a single offence. This
is unprecedented. Previous cases have always involved one
statement or report. The Divisional Court said that the articles
met the requirements of the offence “separately and together”,
which is not much help with the question whether a series of
articles, individually unexceptional, might be an offence when
taken together. Ominous possibilities for the future may also lurk
in the judges’ unanimous opinion that the trailing of Godfrey ]J,
though it would have been perfectly legal behaviour in other
circumstances, constituted an offence in these. Judges, confronted
with Bridges v California, all say that the American court erred in
supposing that the purpose of the law of contempt was to preserve
the dignity of judges. Mortimer VP, though, managed to smuggle
dignity back in (at p. 18) as a requirement of the administration of
justice.

The offence of scandalising the court is always potentially a
political offence. Prosecutions are not automatic. They require the
active participation of an Attorney General or some similar official
— in Hong Kong, the Secretary for Justice. Consequently from a
practical point of view the question will often be not whether a
particular course of conduct meets the legal definition of the
offence but whether it is actually likely to provoke the relevant
official into risking the odium which usually attaches to attempts
to muzzle the press. In the ODN case, the official concerned was
extremely reluctant, for understandable reasons. Consequently the
newspaper was allowed to continue its course to eventual disaster.
It might have been kinder to all concerned if action had been taken,
as it certainly could have been, much earlier.

In considering the circumstances when action is taken, it is
difficult to avoid the conclusion that the unofficial requirements
are quite clear and in many cases are more important than the
official ones. Mere abuse of a judge will not suffice, because the
prosecution would then be open to the complaint thatjudges were
affording special protection to themselves. Mere criticism will not
suffice either, because polite criticism of the courts — however
scathing in effect — is clearly a legitimate exercise of free speech.
Consequently the requirement in practice, which is political rather
than legal, is that there should be both abusive and substantive

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 11, July - December 2001

Exercise Of
Discretion

29



TIM HAMLETT: Scandalising the scumbags ...

Quality Of

30

Justice

criticism. The Daily Worker met both requirements with admirable
economy when it described a judge as “a bewigged puppet
exhibiting a strong class bias” (Robertson and Nicol 1984: 178).

The Divisional Court spent little time, and the Court of Appeal
none at all, on an argument which should perhaps be given more
weight in cases of this kind. In the Divisional Court’s summary
(at p. 178) the point is: “The fairness of ... criticism should be
decided in the court of public opinion; it is not appropriate to
modern standards of fairness for judges to be engaged in the
unseemly and undignified spectacle of ruling on attacks on their
own integrity and impartiality.” Robertson and Nicol make a
similar point: “judges... cannot avoid the appearance of partiality
as they weigh freedom of speech against the preservation of the
administration of justice” (Robertson and Nicol 1984: 181). The
Divisional Court’s reply to this argument — that judges cannot
respond to criticisms of themselves — is not really relevant.

The point at issue is not the purpose of the law or the fairness
of attacks on judicial reputations. The question is whether the
reputation of justice can be preserved by proceedings that do not
themselves meet the highest standards of fairness. Judges have a
legitimate interest in the administration of justice. They are likely
to identify with an attacked judge. He is a colleague and perhaps
a friend. In a place the size of Hong Kong, the Bench is a small
world. In these circumstances you might normally expect a judge
to excuse himself from a case. But since all judges labour under
the same disability, that is not practical. No doubt judges make
sincere and strenuous efforts to exclude such matters from their
minds. They believe that they succeed in doing so. But does
everyone else?

Itis instructive, in this connection, to look at two points where
error may have crept in. The first is the publication in the ODN on
October 31 of several pages of photographs, including “some
which the OAT had previously classified as indecent”. Both the
Divisional Court and the Court of Appeal considered this “a
defiance of the court decision and a challenge to the rule of law”.
There are two objections to this conclusion. The first is that the
Obscene Articles Tribunal is not a court (Stone 1994: 187; Hamlett
1998). The second is that the OAT does not classify photographs
as such. It classifies “articles” and is required to consider them as
a whole. There is also a version of the “general good” defence, so
the Tribunal is obliged to consider the purpose and function of
the work. A photograph that was indecent when published alone
in a newspaper might well not be considered indecent if published
as part of a serious discussion of censorship standards. The ODN

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 11, July - December 2001



TIM HAMLETT: Scandalising the scumbags ...

was entitled to suppose that the republication of the photographs
was permissible in the context. If the authorities did not share
that view they could and should have prosecuted. They did not.
The judges and the prosecution went to a good deal of
trouble to keep the OAT in the case. It is tempting to explain this
in terms of ethnic sensitivities. Most of Hong Kong’s senior judges
are foreigners (Chan 1996: 21-26). Keeping the OAT at the centre
of the case prevented the appearance that the proceedings were
simply protecting foreign judges against a local newspaper.

The second point where judicial objectivity seems to have
wilted concerns Godfrey JA’s remark while giving judgement in
the Faye Wong case, quoted above. The Divisional Court said
several times that the word “paparazzo” was not used, implying
that it was unreasonable of the Oriental Daily to resent the term.
But this interpretation would not have impressed ajudge in a libel
case. Godfrey referred to “those who are guilty of invasion of the
privacy of public figures by taking their photographs for large
sums”. This may be compared with the dictionary definition of
“paparazzo” which is “a freelance photographer who aggressively
pursues famous people in order to photograph them” (Brewer
1993: 461).

The public was well aware of the concept because the media
were still full of reports of the death of Diana Princess of Wales.
Godfrey’s remark was taken by many to be a reference to this
topical event. The South China Morning Post reported the remark
under the headline “Court warning for paparazzi” (Parsons 1997)
and made the local connection in the intro, which began “Hong
Kong's paparazzi could face the wrath of the courts”. Nobody
contested the interpretation at the time and the judge has not
contradicted it since.

The Court of Appeal said (at p. 3) that the remark was “obiter”,
meaning that it was not strictly relevant to the case in hand. This
is certainly true. The photograph at issue in the Faye Wong case
was not taken in a private place. It was taken in an airport. No
doubt it would be a pity if judges were pedantically prevented
from pondering on matters tangential to the cases before them.
But such remarks risk giving a misleading impression. The lay
spectator obstinately supposes that a judgement in the Court of
Appeal will comprise matter relevant to the case before the court.
The judge should have known that his remark would be
interpreted as indicating that the ODN’s photographer was a
paparazzo or, at least, was no better than one.

Neither of these points would have made any difference to
the outcome of the case. They illustrate the dangers of having
judges sitting on what is in effect their own cause.

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 11, July - December 2001 31



TIM HAMLETT: Scandalising the scumbags ...

Conclusion

32

The offence of scandalising the court is in this writer’s view
an anachronism. It is so regarded in North America and probably
in the UK as well. Many have called for its abolition (Walker 1985;
Australian Law Reform Commission 1986). Some of them wish
for a less objectionable replacement (UK Law Reform Commission
1979: para 3.70; Federal Law Reform Commission of Canada 1982).
The offence remains a serious hazard for the media in Asia-Pacific
countries with a Common Law background. The danger is
particularly acute in those countries where freedom of the press is
unloved. It would be unfair to put Hong Kong in this category, at
least on the basis of the case discussed here. The Hong Kong media
were and remain extremely wary of any attempt to curtail their
freedoms. But in this case it is generally, though not universally,
accepted that there must be limits and the ODN’s conduct placed
it outside them.

CASES AND STATUTES CITED

Basic Law of the Hong Kong Special Administrative Region, Decree of
the President of the People’s Republic of China No. 26 of 1990.

Bill of Rights Ordinance, Laws of Hong Kong Cap 383.

Bridges v California 314 US 252, 263 (1941).

Contempt of Court Act 1981

Eastern Express Publisher Ltd and Oriental Press Group v Mo Man-ching
(aka Claudia Mo) and Secretary for Justice on behalf of the Director of
Broadcasting, Final Appeal No 5 (civil) of 1999.

Gallagher v Durack (1983) 152 CLR 238.

Oriental Daily Publisher Ltd v Commissioner for Television and
Entertainment Licensing Authority, Final Appeal No 1 (criminal) of
1998.

Oriental Press Group Ltd v Apple Daily Ltd, Final Appeal No 6(civil) of
1998.

R v Dunbabin, ex parte Williams (1935) 53 CLR 434.

R v Gray [1900] 2 QB 36.

R v Kopyto (1987) 47 DLR (4th) 213

Secretary of State for Defence v The Guardian Newspaper Ltd[1985] AC
339 347A

Sunday Times v the United Kingdom (1979) 2HRR 245

The Secretary for Justice v The Oriental Press Group Ltd andothers, HCMP
407 of 1998.

The Solicitor General v Radio New Zealand Limited, [1994] 1 NZKR48.

The Solicitor General v Radio Avon Ltd, [1978] 1 NZLR 225.

Wong Yeung Ng v The Secretary for Justice, Appeal No 161 of 1998(civil).

(Note: Judgments of the Hong Kong Court of Final Appeal are available
on-line at http:/ /www.info.gov.hk/jud / guide2cs /html/ cfa/judmt/
index.htm. The Laws of Hong Kong may likewise be consulted at
http:/ / www.justice.gov.hk/Home.htm )

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 11, July - December 2001



TIM HAMLETT: Scandalising the scumbags ...

REFERENCES

Australian Law Reform Commission (1986), Contempt and the Media,
Discussion Paper No 26.

Barendt, Eric (1985), Freedom of Speech, Clarendon, Oxford.

Brewer, Ebenezer Cobham (1993), Dictionary of 20thCentury Phrase and
Fable, Cassell, London.

Buddle,Cliff (1998), “Judge-bashing editor to serve time”, South China
Morning Post, June 24.

Chan, Johannes (1996), “To change or not to change: the crumpling legal
system”, in The Other Hong Kong Report1996, (eds) Nyaw and L4,
Chinese UP, Hong Kong.

Chan Kai—cheung (1990), “The media and telecommunications”, in The
Other Hong Kong Report1990, (eds) Wong and Cheng, Chinese UP,
Hong Kong.

Chan, Joseph Man, Paul Lee and Chin-Chuan Lee(1996), Hong Kong
Journalists in Transition, Chinese UF, Hong Kong.

Federal Law Reform Commission of Canada (1982), Contempt of Court,
Report Number 17.

Hamlett, Tim (1998), “When is a court not a court?”, South China Morning
Post, December 27.

Lewis, Anthony (1992), Make No Law: The Sullivan Case and the First
Amendment, Random House, New York.

Moriarty, Francis (1994), “The media”, in The Other Hong Kong Report
1994, (eds) McMillan and Man, Chinese UP, Hong Kong.

Parsons, Charlotte (1997), “Court warning for paparazzi”, South China
Morning Post, September 20.

Parsons, Charlotte (1998), “Four-month term for editor wins broad
approval”, South China Morning Post, July 1.

Phillimore Committee (1978), Contempt of Court, Cmnd 5794.

Robertson, Geoffrey and Andrew Nicol (1984), Media Law, Sage, London.

Shen CY (1972), The Law and Mass Media in Hong Kong, Chinese UP,
Hong Kong.

So, Clement (1996), “Cut-throat competition and the changing journalistic
paradigm”, in The Other Hong Kong Report 1996, (eds) Nyaw and
Li, Chinese UP, Hong Kong.

Stone, Richard (1994), Civil Liberties, Blackstone, London.

UK Law Reform Commission (1979), Offences Relating to Interference
with the Course of Justice.

Walker, Clive (1985), Scandalising in the Eighties, LQ Rev., 101, 359.

TIM HAMLETT, PhD is Professor of Journalism at the Hong Kong Baptist
University.. Email: hamlett@hkbu.edu.hk

AsiaPacific MediaEducator, Issue No. 11, July - December 2001

33



